lördag 16 mars 2013

Middag ute & bio

På torsdagen blev jag bjuden på bio av min far. Vi var och såg Mördaren ljuger inte ensam med bl.a. Tuva Novotny, Linus Wahlgren & Ola Rapace. Den var bra, "mysmord" med lite känsla av Morden i midsomer eller Fjällbackamorden. Tuva Novotny har åldrats med värdighet även om jag tycker hon ser lite tunn ut, fast å andra sidan har hon alltid varit riktigt smal. Linus Wahlgren var välkommet ögongodis och Ola Rapace passade bra i rollen som polis. 

Innan bion gick vi till en restaurang i närheten som heter Sawadee. Vi gick till deras fastfood på Olof Palmes gata här i Stockholm & bion skulle vi se på Sergelbiografen. Just den här Sawadeerestaurangen har inte direkt några höjdarrätter när man är vegetarian men jag hittade två utan kött så jag provade den som verkade ha mest substans och vara mest mättande: Färska grönsaker med jordnötssås.


 Jag hittade något som såg ut som bröd i och tänkte "Åh nej!" men när jag frågade en extra gång så var det tofu, så jag kunde pusta ut. Rätten var annars naturligt glutenfri - däremot så började mina händer klia eftersåt så jag anar att de inte direkt diskar alla brickor mellan varje gäst och att någon gäst innan mig haft t.ex. bröd liggandes på sin bricka och sen att jag tagit där. Det var nämligen främst höger hand som kliade och om jag har fått i mig gluten via maten så brukar andra ställen klia, t.ex. överarmarna och baksidan av benen. Om jag tagit i något med gluten kliar just kontaktytan, i det här fallet händerna. (En gång fick jag vetemjöl över hela min högra sida och utslagen poppade upp inom 10 minuter just på höger arm. Som tur är försvann kliandet efter en ordentlig dusch och insmörjning med en bra hudcrême.)

Biogodis är jag oftast utan nuförtiden, om jag inte tagit med något gott hemifrån, men idag hittade jag till min förtjusning chilikryddade bananchips från Renée Voltaire bland godispåsarna i biokiosken.


De visade sig vara naturligt glutenfria innehållande endast bananer, palmolja, havssalt, chili och citronsyra. Riktigt goda var de också! En påse var på 85g och kostade 25 kr, fast just när vi var där hade de "Ta 2 betala för 1" så jag och min far fick en var för 25kr.

En lyckad kväll med trevligt sällskap, god mat, härliga snacks och en riktigt bra film. Vi kommer absolut att se de andra 3 i "serien" oavsett om de kommer på bio eller på TV. Salongen var inte direkt fullsatt, men vi hoppas på att det främst berodde på att vi gick en torsdag kl 17:40.

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar