söndag 17 mars 2013

Saffranskaka på jordgubbsspegel

* Glutenfritt * Laktosfritt *

Till fredagsmys har jag planerat den här kakan hela veckan, jag blev verkligen sugen på den när jag såg en bild på orginalreceptet som är en citronkaka ur grönrutiga kokboken.

Saffranskaka på jordgubbsspegel

Till saffranskakan serverar man en jordgubbssspegel, och man kan antingen använda receptet i kokboken eller göra som jag och tina frysta jordgubbar och sen mixa de i en mixer - naturligt och strålande gott utan tillsatser. 

Saffranskaka
*1 citron
*3 ägg
*1,5 dl råsocker
*1,5 dl laktosfri mat- och bakkvarg (valio)
*drygt 2 dl Sempers fin mix
*1,5 tsk bakpulver
*1 kuvert saffran

 Sätt ugnen på 175°C.
Smörj och "bröa" en rund form med potatismjöl eller glutenfritt ströbröd.
Tvätta citronen. Riv skalet och pressa ur saften.
Vispa ägg och socker riktigt pösigt, gärna med elvisp, vispa även med saffranet.
Rör ner vaniljsocker, kvarg, citronskal och citronsaft.
Blanda mjöl med bakpulver och vänd ner i smeten.
Häll smeten i formen. Grädda längst ner i ugnen i ca 40 minuter tills kakan fått fin färg.




Den här kakan blir underbart saftig, den bästa glutenfria kakan jag gjort hittills vill jag nog säga. Sambon blev riktigt nöjd han också.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar