fredag 8 mars 2013

Fina fiskbiffar

* Glutenfritt * Sockerfritt * Laktosfritt/Mjölkfritt *

Det här receptet är från en bok som heter Örter.
Det är mjölk i orginalreceptet, så jag använde laktosfri mjölk eftersom att det funkar för både mig och sambon, men det går nog lika bra att använda sig av något annat alternativ om man inte tål mjölk; havredryck, risdryck, mandelmjöl etc.


Ingredienser - 4 portioner
*1 röd paprika
*3 salladslökar
*3 tsk olivolja eller rapsolja
*400g fiskfilé, t.ex. sej, kolja eller torsk
*3 dl fiskbuljong (1 tärning + 3 dl vatten)
*2 skivor formfranska, eller 3 skivor om skivorna är små - jag använde Frias havrefranska eftersom att jag dumt nog hade ätit de två sista hembakta skivorna till frukost samma morgon.
*6 msk mjölk eller valfri mjölkersättning
*1 stort ägg
*2-3 msk glutenfritt mjöl + mjöl till utbakningen, jag använde potatismjöl
*salt
*svartpeppar
*1 nypa riven muskotnöt

Till servering
*kokt potatis eller potatismos
alt. bröd och gör fiskburgare

Skölj, ansa och hacka paprikan och salladslöken fint. Hetta upp 1 tsk av oljan i en teflonpanna och fräs paprikan och salladslöken 2-3 min till de börjar mjukna. Ställ åt sidan.

Skölj fiskfiléernaunder rinnande vatten och torka av de. Tärna filéerna och ta bort ev ben (jag kan säga att min matberedare formligen mosade eventuella glömda ben). Koka upp fiskbuljongen. Lägg fisken i ett durkslag och ångkoka fisken 5-7 min under lock. Ta upp fisken och hacka den fint.

Tärna brödet och mixa bröd, fisk och mjölk i en matberedare. Blanda fiskfärsen med ägg och mjöl i en skål. Krydda med salt, peppar och muskot. Blanda ner paprikan och salladslöken.

Forma 12 små fiskbiffar med mjölade händer. Hetta upp resten av oljan i teflonpannan. Stek fiskbiffarna ca 3 min på varje sida. Ställ biffarna åt sidan och håll de varma medan du fixar med ev. sås eller sallad.


 /Milla

3 kommentarer:

  1. Ett tips! http://gluten-celiaki.blogspot.se/2013/01/den-processade-mjolken-och-sjukdomar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan kollat in och läst väldigt många inlägg på den bloggen. Och som jag skrev i mitt inlägg här ovan så är det upp till var och en att välja sin typ av mjölk/mjölkersättning när de lagar man.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera