söndag 17 mars 2013

Fiskgryta från medelhavet

* Glutenfritt * Mjölfritt * Sockerfritt *

Igår var det fredag och då var det dags för fisk, enda gången den här veckan tyvärr, om man inte räknar sushin jag åt till lunch.

Fiskgrytan blev riktigt god och det var första gången jag lagade med sherry. Jag tyckte den blev himmelsk, sambon gillade smaken men inte doften - fast han gillar ju inte "fisklukt" så det är svårt att veta vad det var hans näsa sa nej till. Han åt iaf rätten, det är det viktigaste.

Fiskgryta från medelhavet med svensk potatis och kolja från Barents hav.

Receptet på fiskgrytan är från min lilla kokbok Fisk & Skaldjur med ISBN 91-7002-258-5.

Fiskgryta - 4 portioner
*500g marulk eller kolja
*4 romater
*2 gula lökar, jag använde 3 schalottenlökar
*2 vitlöksklyftor, som jag uteslöt pga min mage
*1 stor röd paprika
*3 msk oliv- eller rapsolja
*4 dl fiskbuljong (tärning + vatten), jag använde grönsaksbuljong för jag har ännu inte köpt hem Bongs Hummerfond
*4-5 potatisar, ca 400g
*1/2 dl hackad persilja
*1 tsk salt
*1 krm vitpeppar
*2 msk majsmjöl
*1-2 msk pressad citron
*2 msk konjak eller sherry

 Skölj och tärna tomaterna. Skala och hacka lök och vitlök. Skölj, kärna ur och tärna paprikan.
Hetta upp hälften av oljan i en traktörpanna (eller en stor kastrull som jag gjorde). Fräs grönsakerna under omrörning. Tillsätt buljongen och låt puttra ca 5 min.
Skala och tärna potatisen. Lägg i grytan och koka tills den är mjuk, ca 15 min. Skölj och finhacka persiljan.
Skär bort ev. hinnor på fisken. Krydda med salt och vitpeppar, och vänd fisken i mjölet.
Stek fisken runt om i resterande olja i en stekpanna. Skär fisken i mindre bitar och blanda ner i grönsaksröran.
Strö över persilja och smaka av med citronsaft, konjak eller sherry och ev. lite salt.
3 fina filéer á ca 150g
Jag är lat och använder en elpress.
Hackade grönsaker och tärnad potatis.
Fisken vänds i majsmjölet...
Och steks...
Skiva fisken innan den hamnar i grytan.
Färdigt!
Jag åt några rostade brödskivor till grytan, perfekt att få upp sista spadet med när man ätit klart. Mums vad gott det blev!

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar