fredag 8 mars 2013

Glutenfria veckor för sambon - morotsfrallor och bananfrallor

* Glutenfritt * Mjölkfritt *

Min sambo ska även han testa glutenfritt i några veckor och jag brukar baka bröd till honom som han har med sig till jobbet, så nu fick jag i helgen som var ställa mig och baka lite glutenfria varianter av hans favoritbröd - morotsbröd och bananbröd.

Jag utgick från ett och samma recept, i det ena hade jag rivna morötter och sirap och i det andra hade jag mosad banan och honung.

Ingredienser - 5 morotsfrallor
*1/2 pkt jäst
*25 ml rapsolja
*3 dl vatten
*1/2 dl solrosfrön
*1 tsk salt
*1 riven morot, ca 100g
*1 dl provena havremjöl, 45 g
*4 dl lailas gula mix, 230 g
*1/2 dl havrekli eller rena havregryn
*1 1/2 msk krossade linfrön
*1/2 msk brödsirap eller mörk sirap

*Äggvita till garnering

1. Koka upp vattnet och lägg i solroskärnor, kli/havregryn, linfrön och salt. Låt svalna till 37°C.

2. Lös upp jästen i vätskan och rör i oljan, morötter och sirap.

3. Använd degvisp eller bakmaskin och blanda i havremjöl och lailas gula.

4. Låt jäsa under bakduk i 30 min,

5. Baka ut bullar och låt jäsa på bakplåt i ca 25 min.

6. Pensla med äggvita.

7. Grädda i ugn, 200°C i 35 min. Testa med sticka om brödet är klart.

Bananfrallor
 Ingredienser - 5 bananfrallor
*1/2 pkt jäst
*25 ml rapsolja
*2,5 dl vatten
*1 tsk salt
*1/2 dl solrosfrön
*1 mosad banan, ca 100g
*2 dl provena havremjöl, 9g
*3 dl finax grov mjölmix (obs med vetestärkelse!), 165g
*1/2 dl ren havrekli eller havregryn
*1 1/2 msk krossade linfrön
*1/2 msk flytande honung

*Äggvita till garnering

1. Koka upp vattnet och lägg i solroskärnor, kli/havregryn, linfrön och salt. Låt svalna till 37°C.

2. Lös upp jästen i vätskan och rör i oljan, banan och honung.

3. Använd degvisp eller bakmaskin och blanda i havremjöl och den grova mjölmixen.

4. Låt jäsa under bakduk i 30 min,

5. Baka ut bullar och låt jäsa på bakplåt i ca 25 min.

6. Pensla med äggvita.

7. Grädda i ugn, 200°C i 35 min. Testa med sticka om brödet är klart.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar