måndag 11 mars 2013

Linsbullar med stuvade makaroner

* Glutenfritt * Laktosfritt/Mjölkfritt * Sockerfritt *

Det här receptet är från boken Claras gröna kokbok som har en hel del bra recept på "vegetarisk husmanskost".

Jag gjorde dubbel sats av allt, vilket kan vara bra att ha i åtanke när tittar på bilderna nedan.

Linsbullar
Ingredienser - 3-4 portioner
*3 dl kokta linser (jag har hittills bara använt röda)
*1/2 finhackad röd eller gul lök
*3 kokta potatisar
*1 pressad vitlöksklyfta
*1 tsk timjan
*salt och peppar

*Majsmjöl till utbakningen

Mixa linser, lök och potatis till en färs. Smaksätt med vitlök och timjan, smaka av med salt och peppar.

Rulla till bullar och stek i olja på medelvärme tills bullarna får en knaprig stekyta.

Stuvade makaroner
Ingredienser - 3-4 portioner
*400g glutenfria makaroner
*2 msk laktosfritt smör eller olja
*2 msk majsmjöl
*4 dl laktosfri mjölk alt. sojadryck eller havredryck
*1 krm malen muskot
*salt och peppar
*färsk persilja

Koka makaronerna, skölj med kallt vatten och låt rinna av.

Hetta upp matfettet i botten på en kastrull, häll i lite av mjölken och vispa ut majsmjölet i vätskan. Späd med resten av mjölken under omrörning. Låt koka upp och sjud tills redningen tjocknar.

Häll i muskot och smaka av med salt och peppar. Blanda i makaronerna. Värm upp igen och garnera med färsk persilja.

6 potatisar = dubbel sats
Jag fick dock bara plats med en sats åt gången i matberedaren.
Färdig färs.
Makaronerna rinner av...
Redningen blandas med muskot, salt och peppar.
Jag bakade ut bullarna på skärbräda.
Bullarna som inte skulle ätas direkt la jag rullade men osteka i kylskåpet, de steks på precis innan de ska ätas.
Jag plattade till bullarna lite denna gången, de stuvade makaronerna smakade smaskens.
 Idag gjorde jag lite större bullar och plattade till de mer, men oftast gör jag de runda som köttbullar. Receptet på linsbullarna går också att använda till att göra goda linsbiffar som man kan ha till bröd istället för hamburgare. Man kan ju smaksätta precis som man vill, glöm inte det!

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar