söndag 10 mars 2013

Min första Äppelpaj

* Glutenfritt * Laktosfritt *


I fredags bakade jag min allra första äppelpaj, min allra första paj över huvud taget faktiskt. Jag är inte så förtjust i paj själv så jag har aldrig lärt mig baka det helt enkelt. Men sambon älskar äppelpaj så jag tänkte göra ett försök och baka en till honom - glädja honom lite nu när han inte ska äta gluten några veckor och då inte kan glufsa i sig lösgodis på fredagskvällen. Så han fick äppelpaj till fredagsmys istället.
Jag åt inget, dels för att jag inte är så förtjust i paj och dels för att min mage inte är så förtjust i äpplen just nu.

Receptet är till en normal pajform, jag lånade en av en vän som var lite större så jag gjorde 1 1/2 sats av allt utom vaniljsåsen.

Pajskal, Lailas gula - enkel sats
*3 dl Lailas gula mjölmix, ca 165g
*1 krm salt
*150g kallt smör eller margarin, laktosfritt
*2 msk kallt vatten

Tillsätt mjölmix, salt, smör i kuber och vatten till en matberedare. Bearbeta så kort tid som möjligt, men så att det blir en slät deg. Smörj en pajform, ca 24 cm i diameter. Platta ut degen i formen. Ställ den kallt och låt vila i 30 min. Förgrädda i mitten av ugnen i ca 10-15 min vid 200°C.


Jag tyckte att degen var riktigt svår att hantera, den fastnade överallt  förutom i själva formen när jag skulle försöka platta ut den - i fingrarna, i platsen jag använde i ett försök mm. Till slut använde jag en sked, det gick hyfsat men jag kommer nog att testa en ett annat pajskalsrecept nästa gång jag gör paj.

Fyllning - enkel sats
*2 ägg
*3/4 dl socker
*1 tsk kanel
*2 1/2 dl vispgrädde
*2 st äpplen

Vispa ihop alla ingredienser förutom äpplena och lägg i formen. Skala och skiva/klyfta äpplena i önskad storlek och lägg i formen.



Grädda pajen i nedre dlen av ugnen i 40-50 minuter, den kortare tiden om du förgräddat pajskalet som man ska göra med receptet ovan. Använder man ett annat skal så grädda i 50 minuter.


Vaniljsås - enkel sats
*2 msk potatismjöl
*2 msk strösocker
*24g smör
*1 ägg (ca 60g)
*6 dl mjölk
*4-6 tsk vaniljsocker, efter smak

Blanda allt utom vaniljsockret i en kastrull. Vispa ihop och vispa tills första kokbubblan syns, ta bort kastrullen från plattan och lägg över plastfolie. Låt såsen vila tills den är kall och vispa sedan ner vaniljsockret.


Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar