fredag 8 mars 2013

Asiatisk räksoppa med chili

* Glutenfritt * Sockerfritt * Mjölkfritt *

Det här receptet är från boken Fisk & skaldjur.


Ingredienser - 4 portioner
*1 msk olja
*1tsk bruna senapsfrön
*1/2 tsk fänkålsfrön
*12-14 färska eller torkade curryblad (som jag petar ut medan man äter precis som med lagerblad)
*1 urkärnad och skivad röd chili
*1 urkärnad och skivan grön chili
*8 tunt skivade schalottenlökar
*1 liter kokosmjölk (2,5 burkar
*1/2 tsk gurkmeja
*2 skalade potatisar i tärningar
*150g skalade räkor
*salt
*färskpressad lime eller citron

Hetta upp oljan i en kastrull och fräs senapsfrön, fänkålsfrön, curryblad, chili samt schalottenlök tills schalottenlöken mjuknar, ca 3-4 min.

Tillsätt kokosmjölken och gurkmejan. Koka upp under omrörning och sänk värmen. Låt sjuda utan lock i 5 min.

Lägg i potatisen och sjud till potatisen mjuknar, ca 10 min.

Lägg i räkorna och låt de bli varma, 1-2 min. Smaka av med salt och citron- eller limesaft.

Fördela soppan i djupa tallrikar & servera den varm.

Jag bjöd min far på denna soppa och vi åt den med bananfrallor som vi doppade i soppan, det går även att äta den som gryta med ris och man kan med fördel öka mängden räkor.

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar