lördag 9 mars 2013

Chili con Quorn

* Glutenfritt * Sockerfritt * Mjölkfritt *

Det här receptet är från ICA-förlagets grönrutiga kokbok. Det är en favorit ända sen jag köpte mitt exemplar av boken för snart 8 år sen.

Jag glömde bort mig i matlagningen och kom på det här med ris för sent så jag hade glutenfri pasta till, men det går lika bra om inte bättre att ha ris till.


Ingredienser - 3-4 portioner (Kör dubbel sats om ni är mer än tre pers)
*1 stor lök
*2 vitlöksklyftor
*1 msk oliv- eller rapsolja
*1 pkt krossade tomater
*2 msk tomatpuré
*300g Quornbitar (i dagsläget glutenfria enligt Quorn)
*1 grönsaksbuljongtärning
*1 lagerblad
*0,5-1 tsk sambal oelek
*1 tsk mald spiskummin
*1 krm kanel
*1 burk kidneybönor, eller 3-4 dl kokta
*salt & peppar efter smak

Skala och strimla lök och vitlök.
Fräs löken en stund i oljan på svag värme. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, quornbitar, buljongtärning, kryddor samt kidneybönor med spad.
Låt sjuda ca 5-10 min. Obs! Om det står ngt annat angivet på Quornpaketet så låt grytan sjuda så många minuter som det står på paketet.
Smaka av med salt och peppar & servera med ris eller pasta.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar