måndag 25 mars 2013

Norouz !

Onsdagen den 20 mars var det vårdagjämning, och detta innebar även att det var persiskt nyår - Norouz. Strax efter klockan 12 på dagen firades det av dom som firande på slaget. Jag var återigen bortbjuden på middag hemma hos vännen F. Vi var sex stycken som åt god mat och skrattade och umgicks.
De senaste två åren har jag inte firat Norouz mer än att hälsa mina persiska vänner "Saleh no'mubarack!" i ett sms eller två men innan dess firade jag rätt många år i rad med min vän F och hans familj - oftast hans mor och den sidan av familjen. Nu har min far träffat en iransk kvinna som även hon firar bl.a. Norouz. Tyvärr blev jag konstigt sjuk på fredagen (den 22 mars) när jag skulle till henne och fira med hennes familj. Det var riktigt tråkigt.

Hemma hos F började vi middagen (som kändes som ett gästabud) med en varsin skål Ashe reshteh, sen fortsatte vi fylla magarna med både lax och (för icke vegetarianerna kyckling) quorn och för att inte tala om saffransriset och efterrätten som på begäran av en annan av gästerna bestod av Ugnsbakade päron med after eight för de andra och kanel och socker för mig.
Jag var riktigt mätt och nöjd när jag åkte hem senare på kvällen.

På bilden ser ni tyvärr ingen mat, jag hade för roligt för att tänka på att ta bilder då, men däremot ser ni alla de saker man ska ha framme på bordet under nyårsfirandet - inklusive sju saker på s (på persiska), vetegräs och en guldfisk. Allt man har framme har symbolisk betydelse, ofta är symboliken att man ska få framgång inom pengar, lycka mm under det nya året. Av de saker på bilden som bärjar på s har vi bl.a. vitlök, äpple, småmynt... Jag hade tagit med mig vetegräset dagen innan, ironiskt va, och guldfisken var en present från en av de andra gästerna - han fick namnet Sixten.


Saleh no'mubarack!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar