tisdag 12 mars 2013

Koka kikärtor är billigare än att köpa färdiga

Jag köper alltid torkade ärtor och bönor och kokar långkok och fryser in i påsar. Det blir så oerhört mycket billigare än att köpa färdiga på tetra eller burk. I några recept här på bloggen har jag använt färdiga, men då har jag fått de paketen av t.ex. sambons föräldrar som prenumerar på matkassar och inte alltid använder alla ingredienser.

Den här gången hade jag inga kikärtor färdiga så jag la de i blöt i gårkväll och kokade de tio timmar senare - imorse när jag åt frukost. Sen la jag de i en bunke i kylen tills jag skulle använda de nu till middagen. (Just nu har jag ännu en sats på kokning så att jag slipper pressa in att koka nästa ggn jag behöver kikärtor i en maträtt.)

Jag förvarar kikärtorna i en plåtburk tillsammans med grundreceptet.
Blötläggs i dubbel mängd vatten.
Efter 10 timmar har kikärtorna dubblats i storlek.
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar