måndag 11 mars 2013

Örtagårdssoppa

* Glutenfritt * Sockerfritt * Mjölkfritt *

Det här receptet är från den grönrutiga vegetariska kokboken som är min bibel när det kommer till vegetarisk matlagning, en grundkokbok som är ett måste.

Ingredienser - ca 1,2 liter (3 portioner)
*5-6 dl grönsaksbuljong
*2 skivade blekselleristjälkar
*4 dl spenatblad, ej packat
*1 liter av örtkryddor, t.ex. ängssyra, ruccola, körvel och bladpersilja, ej packat
*6-8 dl kikärtor, kokta
*1 skivad vitlöksklyfta
*citronsaft

Koka upp buljongen till den temperatur du vill ha din soppa, kall går också bra.
Mixa selleri, spenat, örtkryddor, kikärtor, vitlök och buljong i en matberedare eller mixer. Mixa tills soppan är slät. Smaka av med citronsaft.

Alla ingredienser utom blekselleristjälkarna.
Mixning på G!
Så slät som den kan bli.
Örtagårdssoppa och polentaknäcke, mumsfilibaba!
Jag hittar aldrig ängssyra så jag använde en blandning av körvel, bladpersilja och ruccola - trots att jag egentligen inte tycker om ruccola, och nästa gång skippar jag nog det.

Smaklig måltid, det hade jag!
Polentaknäcket är perfekt tillbehör.
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar