fredag 8 mars 2013

Förvirrande quorn, glutenfritt eller ej?

Jag har ätit Quornprodukter sen jag slutade med kött vid 14 års ålder (snart 14 år sen) och förra året när jag slutade med gluten läste jag igenom innehållsförteckningarna över alla Quornprodukter och insåg till min förtvivlan att jag numera endast kunde äta Quornfärsen och Quornfiléerna. Det innebär att tacokvällarna kunde vara desamma men att jag fick ersätta bitarna mm i olika grytor med filé som jag själv skar upp.

För två veckor sen bjöd min far mig på en Quorngryta med bitar och jag blev ängslig över att behöva säga till honom att jag tyvärr inte kunde äta rätten. Men jag läste iaf på innehållsförteckningen för att göra en bedömning och döm om min förvåning när ingen gluten fanns med!

Glädjen blev kortvarig... Veckan efter, rättare sagt förra fredagen, skulle vi äta Tacos här hemma med Quornfärs. Ett par timmar efter middagen började det klia som satan och jag upptäckte nya utslag på benen. Jag började fundera på vad som kunde innehållit gluten och misstänkte tidigt Quornfärsen. Och ja visst - det var maltextrakt i färsen. Suck!

Jag är ganska säker på att det här inte är ett fall av "Camilla har blivit känsligare" utan att det faktiskt inte funnits gluten i den produkten tidigare. Jag har iaf mailat Quorn med ett klagomål och information om vilka ämnen som faktiskt kan innehålla gluten, om inget annat anges...
Jag önskade också att de ska märka produkterna när de ändrar i recepten.
/Milla

1 kommentar:

  1. Hej, Milla!

    Bra skrivet!
    Undrar samma som du!

    Är ju trist att Quornprodukterna innehåller gluten! Maltextrakt innehåller ju gluten! Instämmer och tycker också att de tydligt skall ange innehållet och precisera gluteninnehållet!
    Tål man dessutom ej äggprotein är ju Quorn också uteslutet då det ju innehåller äggvita vad jag förstår.
    jag är även laktosintolerant.
    Alla ingredienser som kan ge upphov till allergier skall ju märkas ut med den nya lagstiftning som skall börja gälla längre fram. Alla livsmedelsproducenter/tillverkare borde noggrannare följa detta!

    Mvh / Sofia Paulsdotter Jönsson, Rinkaby, Skåne

    SvaraRadera