fredag 16 november 2012

Jambalaya


Ursprungsland: Västindien (kreolsk matlagning).
Den här rätten lagade jag första gången för flera år sen när jag först hade köpt boken på bokrea. Receptet är från Claras gröna kokbok, en kokbok med många vegetariska varianter av husmanskost.


Ingredienser - 8 portioner
20 färska skivade champinjoner
3 skivade röda lökar
3 morötter i stavar
1 finhackad stor röd peppar (receptet sa 3 st chili men jag hittade ingen prisvärd i butiken)
6 skivade paprikor, röda, gröna och gula (jag hade två gröna, två orangea, en röd och en gul)
8 stjälkar selleri
olja till fräsning
3 msk tomatpuré
2 lagerblad
4 pressade vitlöksklyftor
1 tsk timjan
10 färska basilikablad
2 tärningar grönsaksbuljong
5 dl vatten
4 dl kokosmjölk (1 burk)
salt och peppar

Tillägg: 190g kokta sojabönor.

217 kcal/portion 


Gör såhär
Fräs champinjonerna först i olja, när de är klara så ta upp de och låt de gärna rinna av medan du sedan fräser alla grönsaker. När grönsakerna har krympt och tar upp halva kastrullen har du i svampen igen tillsammans med tomatpurén, lagerblad, pressad vitlök, timjan och basilika. Smula ner buljongen och häll på vattnet. Låt grytan puttra i 10 minuter.
Häll i kokosmjölken och låt grytan koka ihop och puttra i ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
Servera med ris!

Nästa gång jag lagar bara till mig och sambon, eller t o m om vi är tre som vi var nu så kommer jag gott och väl halvera detta recept. Grönsakerna kokar sönder helt och blir en härlig gryta på gränsen till soppa, har man verkligen något emot det så är detta inte en rätt för dig.


Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar