torsdag 15 november 2012

Dags för långkok

Imorgon är det åter dags att köra ett långkok med bönor, eller egentligen två. Jag brukar koka torkade bönor istället för att köpa färdiga på burk - mycket mer ekonomiskt. Den här gången är det kidneybönor och kikärtor som får börja med att ligga i blöt över natten.
Imorgon fm blir det sen dags att koka de i nytt vatten på medelvärme i ca 1 timme. Efter det fryser jag in de i påsar om ca 3 dl som jag sen kan ta fram och lägga direkt i grytor. Jag älskar alla typer av böngrytor.

Kikärtor brukar jag t.ex. ha i vegetariska varianter av Flygande Jakob och kidneybönor funkar underbart i Chili con quorn och andra tomatbaserade grytor.

Dag 1: Lägg bönorna i blöt. Ta en del bönor och två delar vatten och låt ligga i 10 timmar.
Dag 2: Häll av vattnet som återstår och häll bönorna i en kastrull. Ta återigen 1 del bönor och två delar vatten. Obs, bönorna har nu svällt så måtten är inte desamma som kvällen innan.
Koka kikärtorna i ca 1 timme på medelhög värme och koka kidneybönorna i ca 45 min på medelhög värme.

För mig blev ca 200g torkade kikärtor (Saltå kvarn) 600g färdiga kikärtor. 100g torkade kidneybönor blev drygt 300g färdiga kidneybönor.
Jag packar sen bönor och kikärtor i påsar om ca 200g (3 dl) och fryser in. 200g är för mig två portioner, har man stor familj fryser man in i större påsar. 
Så nu fick jag tre påsar kikärtor á 200g och 1 påse kikärtor á 200g samt en mindre påse kidneybönor á 100g.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar