torsdag 15 november 2012

Grön ärtsoppa med haricot verts

Jag älskar som sagt soppor och det här receptet är helt underbart. Jag utgår alltid från ärtorna och sen tar jag den lök jag har hemma (oftast purjolök eller rödlök) och sen har jag i någon ytterliggare grönsak som jag råkar ha hemma. Jag behöver nästan aldrig handla innan jag ska laga den här soppan.


Ingredienser - 1 person (eller 2 om man har smörgås till eller har det som förrätt)
*1 msk olja
*1 lök, ca 75 g
*1 vitlöksklyfta
*100g grönsaker, i det här fallet frysta haricot verts
*125g frysta gröna ärtor
*1 glutenfri buljontärning
*5 dl vatten

Gör såhär
Hacka vitlök och lök, tina haricot vertsen under rinnande vatten och hacka även dom. Fräs detta i oljan tills de blir glansiga men inte bryns. I med buljongtärningen och vatten. Koka upp och låt sjuda i 10 minuter. I med ärtorna och låt koka upp igen. Mixa soppan slät i en mixer eller med en stavmixer. Servera som den är eller med en smörgås till.

Alla ingredienser förutom oljan, vattnet & buljongen
Fräs i oljan
Koka upp och låt sjuda 10 min
I med ärtorna och koka upp
Mixa!

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar