fredag 16 november 2012

Lins- och potatissoppa

Ni har nog förstått att jag älskar soppor såhär på hösten. Jag har några standardrecept som jag kör dagar då jag äter ensam och när jag helt enkelt känner för en enkel soppa. Det första är Grön ärtsoppa som ni får se i flera varianter och det andra är det här. Det här är grundreceptet och ni har redan fått se en annan variant med morot istället för potatis.

Ingredienser 1 person
*1 msk olja
*1 liten lök, jag använder alltid rödlök som är min personliga favorit
*1 klyfta vitlök
*1 potatis
*1/2 dl röda linser, torkade
*1 tsk curry
*1/2 tsk salt
*3 dl vatten

ca 250 kcal

Gör såhär
Hacka lök och vitlök. Fräs endast löken i oljan tills den blir glansig men inte fått någon färg. Blanda i vitlöken och curryn och låt fräsa en kort stund. Slå på vattnet och höj värmen. Skala och hacka potatisen i mindre bitar och häll i den och saltet när soppan kokat upp. Skölj linserna och häll i även de. Koka under lock i 20 minuter. Och som vanligt föredrar jag sen att mixa soppan helt slät istället för att bara vispa den lätt.
Den här soppan fungerar utmärkt på egen hand, om man behöver mer energi kan man äta en smörgås till.

Fräser löken och vitlöken i curryn...
1/2 dl-mått med röda linser
Allting kokar
Mixat & klart!
Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar