söndag 11 november 2012

Fiberbröd (mix)

Idag är det fars dag och det är även dags för bokcirkel. Eftersom att jag är den enda som äter specialmat (vegetariskt, glutenfritt, laktosfritt osv.) så är det upp till mig att baka sånt som jag kan äta. På bokcirkelträffarna fikar vi först med smörgås och kaffe/té och sen äter vi ofta någon kaka och pratar böcker. Jag brukar försöka lägga manken till och baka själv från grunden, speciellt när andra människor ska äta det jag bakar, men idag är jag lat så jag gör en sats Fiberbröd.
 

Fiberbröd - 1 bröd
*4,5 dl ljummet vatten
*500g Fiberbrödsmix - denna mix är vetestärkelsebaserad och alltså inte naturligt glutenfri.

*mjölkfritt margarin för att smörja formen
*havregryn istället för ströbröd

Gör såhär
Häll det fingervarma vattnet i en bunka. Väg upp och vispa ner mixen, vispa med maskin i 5 minuter. Ha ner smeten i en smord form på ca 1,5 l och låt jäsa under bakduk i 45 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar