söndag 18 november 2012

Fiberbananbröd

Brödmixerna blir ju lätt torra ganska snabbt, och eftersom att jag älskar banan både i bakning och matlagning tänkte jag att det kanske kunde hjälpa mot torrheten att ha en banan i eller två. Och jösses vad gott det blev!

Ingredienser - 1 bröd
*500g fiberbrödmix
*4,25 dl vatten, ljummet
*2 bananer (ca 200g)


Gör såhär
Häll upp vattnet i en bunke, mixa i hälften av mjölet, mixa i bananerna och sen resten av mjölet. Häll i smord och bröad avlång form, ca 1,5 l. Jag bröar med potatismjöl. Jäs under bakduk i 45 minuter. Sätt ugnen på 200grader. In med formen i nedre delen av ugnen, grädda i 40 minuter. Låt svalna lite innan servering.
Jag fryste in ca 2/3 av brödet uppskivat och klart. Det blev 14 skivor på ca 150 kalorier vardera.

Som ni ser så använde jag snäppet mindre vatten än när man bara har mixen, eftersom att bananerna tillför en del vätska. Det här brödet blev helt perfekt i mitt tycke.

Brödet blev luftigt och gott!

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar