tisdag 2 april 2013

Påskafton - Skagenröra med kokt potatis

* Glutenfritt * Mjölkfritt * Sockerfritt *

På påskafton firade vi min sambos födelsedag med sambons bror och tvä vänner som vi hade bjudit över på middag och filmkväll.
Till middag hade sambon önskat min hemmagjorda skagenröra, vi hade kokt potatis till för att det går snabbare än bakad potatis och för att vi hade det sist vi åt skagen och det var så himla gott.

Jag dubblade receptet till oss fyra som åt Skagenröran och gjorde en egen sats till vännen som inte äter skaldjur, i hans skagen bytte jag ut räkorna mor 200g rökt lax som jag skar i strimlor.

Skagenröra, 2 personer
*4 msk majonnäs
*1/2 rödlök
*1 kruka dill
*1 burk röd rom; stenbitsrom eller cavi-art (tångkaviar)
*400g skalade räkor
*3 nypor havssalt
*3 tsk lime- eller citronsaft
*2 krm vitpeppar, finmalen

Blanda majonnäs, rödlök, dill, rom, salt, lime och vitpeppar. Vänd ner räkorna.

Servera med kokt potatis.


Till efterrätt bjöd vi på Chokladkaka med gammeldags vaniljglass. Jag har funnit att det är en av de få glassarna helt utan gluten, så jag tar en lactrase-tablett och njuter.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar