tisdag 2 april 2013

Så hur var Påsken?

Jag hoppas att alla matallergiker där ute har kunnat njuta ordentligt av påsken. Det är inte alltid så lätt att njuta när man är bortbjuden, framför allt tycker jag att tiden inför att vara bortbjuden är den värsta. De flesta jag blir bortbjudna hos har numera vant sig vid mina allergier och det blir sällan fel eller knasigt, men fortfarande har jag den där oron precis innan att "tänk om jag inte kan äta något". Numera är väl oron inte stor att jag tror att jag inte ska kunna äta något och även om jag inte kan äta alla tillbehör så brukar jag iaf bli mätt och belåten. Men med tanke på alla ämnen; glukossirap, druvsocker/dextros, maltodextrin mm som kan dyka upp lite varstans så kommer jag nog aldrig att känna mig helt lugn.
Det senaste jag var med om var inte ett ämne jag inte kunde äta, jo indirekt, men den gången var det lactrase-tabletterna jag skulle ta innan intag av laktos som inte fungerade för att de hade gått ut. Så det kan bli fel på alla möjliga sätt om man inte är uppmärksam.

Men i påskas gick inget fel iaf. Vi firade faktiskt inte så jättemycket påsk eftersom att påsken liksom överskuggades av min sambos födelsedag. På fredagen var vi bortbjudna (men sambon kunde inte gå) hem till min far på påskmiddag och i vår familj består påskmaten ungefär av samma saker som till jul och midsommar: sill & potatis och ägg med röror och rom. Vi åt kallrätterna först, fast med varm kokt potatis: sill, rökt lax och ägghalvor. Mums! Sen åt vi lax till huvudrätt; ugnsstekt lax med potatis.
Eftersom att jag är pescatarian och alla oftast äter samma sak så blir det aldrig någon lamm eller kalkon eller kyckling. Kanske lite tråkigt för de andra, men jag tycker att det är rätt trevligt när alla äter samma och ingen behöver känna sig utanför... det var därför som jag körde helt äggfritt till påskdagens födelsedagsfika.
Hade jag tänkt mig för skulle jag insisterat på något annat än skagenröra till lördagens födelsedagsmiddag; jag fick nämligen veta (något jag egentligen redan visste) precis innan att en av gästerna inte äter skaldjur. Och oavsett anledning till varför en person inte äter något, oavsett om det beror på allergi, religiös övertygelse eller pga att man helt enkelt inte tycker om något så försöker jag anpassa så att alla äter samma. Det är inget jag kräver av någon annan, men något som jag själv vill kunna erbjuda.

I påskägget fick jag mestadels naturgodis i form av naturella nötter och torkad frukt. Med "naturella" menar jag utan något utanpå; t.ex. så finns det ju oftast gluten i "skalet" runt chilinötter. Jag fick även några godisar utan gluten som jag kunde njuta av, och för att vara på den säkra sidan hade jag köpt en blå påse Polly* till mig själv. Jag är ingen storätare när det gäller godis så jag har faktiskt halva påsen kvar...
När det gäller godis och naturgodis köper jag själv helst i färdig påse, inte bara för att då kunna vara helt säker på att innehållet matchar innehållsförteckningen, utan också för att slippa kontaminationen som sker mellan lådorna bland lösgodiset. Folk använder ju samma skopa till alla sorters godis...

Påsken som för mig bestod av långfredagen och sillresterna som räckte fram till och med idag blev lyckad tycker jag.
Nästa "stora" mathändelse blir nog min egen födelsdag i maj, eventuellt Valborg som kommer strax före.

/Milla

*För mig personligen har inte glukos-fruktossirap någon allergisk effekt så jag kan äta Polly, men det innebär inte att alla glutenintoleranta kan äta det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar