tisdag 2 april 2013

Påskdagen - Äggfritt Födelsedagsfika; äppelkaka, havrebollar, sockerkaka & bärmuffins

* Glutenfritt * Mjölkfritt * Äggfritt *

Till middag på påskdagen åt vi rester. Jag hade bakat hela förmiddagen (och dagen innan) inför födelsedagsfikat på eftermiddagen så det sista jag ville var att spendera ännu mer tid i köket.

Sambons systerdotter har tidigigare varit allergisk mot ägg. Hennes mor, min sambos syster, hävdade att det höll på att försvinna men jag ville inte ta några risker så jag bakade äggfritt fika till födelsedagsfikat.
Vi har tio personer inklusive lilla systerdottern och vi fick en hel del rester kan jag tala om. Tyvärr är jag rätt dålig på att ta foton när vi har folk över så de enda foton jag har är på äppelkakan och sockerkakan.
För att få kakorna och muffinsen naturligt mjölkfria skulle jag kunna tänka mig att testa kokosfett nästa gång. Om jag bakar äggfritt något mer vill säga, det var gott men jag har många andra recept på framför allt mjuka kakor - med ägg - som jag hellre bakar då jag tyckte att den här föll ihop lite efter ett tag, jag kanske lät de mjuka kakorna stå lite länge innan servering.

Äggfri sockerkaka
*ca 4,5 dl Sempers fin mix (Obs! Väg mjölet!)
*3 dl socker
*3 tsk bakpulver
*2 tsk vaniljsocker
*1 1/2 dl flytande mjölkfritt margarin (jag använde Milda culiness)
*5 dl vatten

*1 msk kakao för att förgylla den annars lite tråkigt färgade kakan med ett litet lager chokladsmak i mitten, själklart funkar det strålande bra att bara göra en vanlig ljus sockerkaka

*potatismjöl att bröa formen med

Blanda mjölmix, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Koka upp vattnet och blanda med margarinet i en större skål. Vispa ner mjölblandningen i vätskan tills smeten är helt slät. Ta bort 1/3 av smeten till den lilla skålen och vispa i kakaon.
Smörj en form med mjölkfritt margarin eller olja och bröa med potatismjöl. Ha i hälften av den ljusa smeten följt av den mörka smeten, toppa med resten av den ljusa smeten och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200°C i ca 35-40 minuter.

Ljust lager följt av mörkt lager som jag smetade ut med slickepott...
... och så ljust laget igen ovanpå som jag smetade ut med slickepott.
Riktigt god sockerkaka som smakade som om det fanns ägg i, tyckte jag iaf...
Äggfri äppelkaka
*En sats av ovanstående äggfria sockerkaka
*1-3 äpplen, gärna svenska, annars söta
*2 msk socker
*0,5 msk kanel

Gör smeten som ovan, fast utan kakaon. Skala och klyfta äpplena. Blanda socker med kanel i en djup tallrik, se till att äpplena får socker och kanel på sig helt. Stoppa ner äppelklyftorna i kakan när du haft i smeten i formen. Blev det någon socker och kanel över så strö den över kakan.
Grädda äppelkakan i nedre delen av ugnen på 200°C i ca 35-40 minuter.


Bärmuffins - ca 18 små
*ca 2 1/4 dl Semper fin mix (Väg!)
*1 1/2 dl strösocker
*2 tsk bakpulver
*2 tsk vaniljsocker
*3/4 dl flytande mjölkfritt margarin
*2 1/2 dl vatten
*Valfria bär, jag valde björnbär till hälften av muffina eftersom det är sambons favorit, och hallon till andra hälften

Blanda alla torra ingredienser i en liten skål. Koka upp vattnet och blanda med margarinet i en större skål. Vispa ner mjölblandningen i vätskan så att smeten är slät.
Häll upp smeten i små formar på en plåt, tryck i bären i muffinsen och grädda muffinsen i mitten av ugnen på 225°C i ca 12-15 minuter.


Havrebollar/Chokladbollar, olika många beroende på storlek
Jag gjorde dubbel sats till fikat och fick en del över.

*75g mjölkfritt margarin, rumstempererat
*1 dl socker
*1 msk vaniljsocker
*3 msk kakao
*1 tsk kallt snabbkaffe
*2,5 dl havregryn (Semper för att vara säker på att de inte är kontaminerade med annat sädeslag)

*pärlsocker eller kokosflingor till garnering

Ställ ut margarinet någon timme i förväg så att det mjuknar lite och blir lättare att bearbeta, så att det blir rumstempererat m a o. Gör kaffet och låt det svalna.
Blanda margarin med socker ordentligt, med gaffel eller i matberedare. Ha i vaniljsocker och kakao och blanda ordentligt. Ha i kaffet och blanda ytterliggare. Det är viktigt att alla andra ingredienser är väl blandade innan man har i havregrynen.
Ha i havregrynen och blanda med gaffel eller fortsätt i matberedaren men var försiktig så inte allt bara mals.

Forma bollar och rulla bollarna i socker eller kokos. Förvara havrebollarna svalt fram till servering, gärna i kylen över natten.

Havrebollar är nog min favorit bland "småkakorna" - enkla att göra och så underbart goda. De var också mest uppskattade vid fikat.

Att dricka till fikat hade vi Snabbkaffe (vi äger ingen kaffebryggare, och behöver ingen heller eftersom ingen av oss dricker kaffe till vardags), Grönt té och Fun Light med Stevia

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar