onsdag 9 januari 2013

Wok Havets läckerheter


Igår kväll provade jag ett nytt recept ur en bok som heter Fisk & Skaldjur. Jag tror att det är en bok som kommit med någon mattidning någon gång. Förlaget är Bra böcker men ingen författare står med.

Jag ändrade receptet lite eftersom vi inte hade allt hemma. Jag och sambon är överens om att det här var supergott. Men jag kanske var lite mer exalterad han han var, jag har haft så svårt att hitta bra variation på fiskrätter innan jag letade fram den här boken bland kokböcker jag inte använt på länge.

Ingredienser - 2 personer + 1 matlåda
100g frysta haricot verts
2 msk rapsolja
2 tsk riven ingefära
2 tsk finhackad vitlök
400g vit fisk i kuber (vi använde Hoki på block som vi tinade och skar upp i kuber innan vi hade ner det i woken)
200g frysta skalade räkor
(125g bläckfisk i kuber - vilket vi inte hade hemma så jag uteslut de helt enkelt)
200g skivade champinjoner
2 salladslökar i bitar
1 tsk sambal oelek eller 1 skivad röd chili
1 röd eller gul lök i klyftor
1 röd paprika, skivad
2 1/2 msk fisksås, glutenfri (fick leta bland de utländska varorna på ICA maxi)
1 msk honung

Gör såhär
Gör allt förarbete - hacka, skiva mm.
Hetta upp en wok eller stor stekpanna, häll i oljan. Tillsätt ingefära, vitlök & haricot verts medan oljan är het, woka på medelvärme i 30 sekunder.
Lägg i fiskbitarna och woka 3 minuter. Var försiktig så att inte fiskbitarna går sönder.
Lägg i räkor (och bläckfisk). Woka 1 minut.
Öka värmen och lägg i champinjoner, salladslök, chili/sambal och lök. Woka 1 minut.
Tillsätt paprika och woka ytterliggare 1 minut.
Rör ner fisksås och honung. Låt allt bli genomvarmt.
Lägg upp på fat och servera genast.

Vi serverade woken med ris. Riktigt gott!

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar