fredag 11 januari 2013

Morotsbröd


Det här är en glutenfri variant på det morotsbröd som jag bakar till min sambo och vars originalrecept jag en gång fick av min vän Gitte.

Ingredienser till 2 bröd
5 dl hett vatten
1 paket jäst (50 g)
0,5 dl rapsolja
1,5 tsk salt
1 dl solrosfrön
200g riven morot (ca 4 dl)
Ungefär 460g glutenfritt mjöl, jag använde en blandning av Lailas gula och Finax mjöl- och glutenfria mjöl (båda majsbaserade)
1 dl havrekli
0,5 dl linfrön
1 msk honung

Såhär gör du
Koka upp vattnet i en vattenkokare och häll i det i en bunke. Blanda i kli, solrosfrön, linfrön och salt. Låt blandningen svalna till 37°C (fingervarmt).

Lös upp jästen i vätskan och häll i oljan, morötterna och honungen.

Använd en degvisp och blanda i mjölet lite i taget. Vispa i 5 minuter. Det kommer fortfarande vara geggigt, men inte blött, när du är klar.

Låt degen jäsa under bakduk i 45 minuter, baka sen ut till två limpor och lägg de på baklåtspapper på en plåt. Täck över med bakduk och låt bröden jäsa under tiden som du säter ugnen på 175°C och ugnen får värma upp sig (ca 15 min).

Grädda bröden i mitten av ugnen i 40-45 minuter.

Jag kommer nog att baka en omgång till i helgen och ska då prova att använda riven sötpotatis istället för morötter, vi får se hur det går.

Smaklig måltid!/Milla

2 kommentarer:

  1. De ser goda ut. Var hittar du ren havrekli?

    SvaraRadera
  2. Hos oss finns det på Coop Forum, de har ett superbra utbud.

    SvaraRadera