torsdag 10 januari 2013

Frittata - snabb och god pastalåda



Det här receptet kommer ur boken Clara's gröna kokbok. Jag bytte ut pastan mot en glutenfri variant och så hade jag i lite grönsaker som inte var med i receptet. Gott gottigott gott!

Ingredienser
200g glutenfri pasta (jag använde Sempers penne tricolore)
6 ägg
1 röd lök, hackad
1 vitlöksklyfta
3-4 msk olja
salt och peppar
100g riven ost (kolla innehållsförteckningen om ni köper färdigriven, köpte nästan en med emulgeringsmedel på vete)
1 gul paprika, i skivor
1 morot, i skivor

Tomatsås
1 pkt passerade tomater
2 vitlöksklyftor
dragon
basilika
eller
ett paket färdig pastasås av valfri glutenfri sort

Nästa gång kan jag tänka mig att ha räkor, svamp eller t o m tonfisk i.

Gör såhär
Sätt ugnen på 225°. Koka pastan enligt instruktionerna på paketet, i det här fallet 10 minuter. Glutenfri past har en tendens att bli hård/torr om man kokar den för kort tid, men eftersom att den här ska med in i ugnen sen kokade jag den som det stod.
Under tiden pastan kokar så koka ihop ingredienserna till tomatsåsen, pressa i vitlöken i såsen.
Skiva och stek lök och vitlök i en gryta eller en stekpanna med höga kanter. Häll i mer olja och vänd ner pastan, paprikan och moroten. Rör i tomatsåsen och ta stekpannan från plattan.
Knäck och vispa äggen i en bunka och rör ner smeten i pastablandningen.

Smörj en eldfast form och stjälp över pastaröran i formen. Strö över osten och grädda i nedre delen av ugnen i 15 minuter.



Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar