torsdag 22 augusti 2013

Grön ärtsoppa - grundrecept

* Mjölkfritt * Sockerfritt *


Den här soppan passar underbart som en lätt lunch. Den blir en aning slätare om man faktiskt river zucchinin (det kan vara frestande att bara hacka) och om man använder frysta ärtor. Zucchinin river jag oftast i matberedare eftersom att jag 10 av 10 ggr river mig på rivjärn. Ärtorna brukar jag köpa GoGreens torkade Gröna ärtor, koka i stora långkok och frysa in i portionspåsar.

Det här är ett grundrecept som jag ofta gör om efter vad jag har hemma. Ibland tar jag rödlök istället för purjolök och paprika istället för zucchini. Haricot verts eller gula ärtor är ett bra alternativ till de gröna ärtorna. Det enda jag inte tummar på är mängden, och jag är en sån som väger det jag ska laga. Något som alltid måste göras när man bakar glutenfritt och som helt enkelt spillt över på matlagningen. 
Min mage klarar inte alltid av vitlök och soppan blir lika god utan.

Ingredienser - 2 skålar
*ca 10 cm purjolök, skivad
*ca 100g zucchini, riven
*ca 125g frysta eller torkade kokta gröna ärtor
*1 msk raps- eller olivolja
*1 vitlöksklyfta, hackad (kan uteslutas)
*1 grönsaksbuljongtärning + 6 dl vatten eller 6 dl buljong

Fräs purjon, zucchinin och vitlöken i oljan en stund. Häll på buljongen (tärning + vatten) och koka upp. Koka i 10 minuter. Ha i de gröna ärtorna och koka upp igen. Mixa soppan slät och ät som den är eller med en smörgås till.

Som på bilden äter jag gärna min soppa med en eller ett par skivor polentaknäcke.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar