tisdag 27 augusti 2013

Frökex

* Mjölkfritt * Sockerfritt * 

Jag har gjort flera varianter av Polentaknäcket och kände nu att det var dags att prova något annat. Det här är ett recept som cirkulerat på internet hela 2013 (minst) så vem som är upphovsmakaren är tyvärr svårt att säga. Men gott är det!
Jag bakade en omgång i förra veckan som vänner och familj fick smaka och det uppskattades väldigt mycket.

Den fina degklumpen och min fina kavel.
Utkavlat och skuret i bitar och överfört till plåt.
Färdigt knäckebröd en timme senare.
 Ingredienser 1 plåt - ca 16 bröd
*2 dl linfrön
*2,5 dl blandade frön; jag använde 1 dl vardera av solrosfrön och sesamfrön + 1/2 dl mandelmjöl
*1 msk fiberhusk
*2,5 dl hett vatten
 *1 tsk salt

Blanda allt och låt svälla någon minut. Bre/kavla ut degen på en bakplåtspappersklädd plåt och skär i rutor.
Jag har ett silikonöverdrag till min kavel som jag köpt på Clas Ohlson som gör att degen aldrig fastnar, riktigt behändigt när man bakar glutenfritt. Och så brukar jag bre på deg på bakplåtspapper först och sen föra över till plåten.
Grädda mitt i ugnen i ca 55-60 minuter på 160°C värme.
Låt svalna och bryt i bitar.

Det här brödet passar jättebra som tillbehör till soppor, till frukosten, som mellanmål eller på utflykten. För mig som geocachar är sånt här hårt knäcke, en frukt och lite nötter utmärkt att ha med som energitillskott en lång dag till fots eller cykel. Jag har väldigt svårt att äta "ordentlig" mat när jag är ute och rör på mig.

Smaklig måltid!
/Milla

1 kommentar:

  1. Vilket gott knäckebröd! Måste testa att baka själv. Blir inspirerad att göra ett eget knäckebröd till min glutenfria blogg!

    SvaraRadera