måndag 19 augusti 2013

Daimkladdkaka

* Mjölkfritt/Laktosfritt *

Daimkladdkaka
Den här kakan var bland det sista jag bakade innan jag bestämde mig för att vara snäll mot kroppen och undvika socker igen. Dels så började jag återigen få symptom på sackarosintolerans och dels så började lederna knaka såhär när det börjat bli höst och att undvika socker och mjölkprodukter är då bland det bästa jag kan göra för att slippa besvär.

Ingredienser
*100g smör/margarin (laktosfritt/mjölkfritt)
*2 ägg
*3 dl strösocker
*1,5 dl mjölmix, Finax eller Semper (105g)
*1 dl kakao
*1/2 tsk salt
*50g mörk choklad
*1 dubbeldaim

Tillbehör: vispad grädde och banan eller vaniljglass

Smält smör och choklad i en kastrull på låg värme så att inte chokladen bränner fast. Ta kastrullen av plattan.
Mät upp socker, mjölmix, salt och kakao i en bunke och häll sedan ner detta i smörblandningen, rör om, tillsätt äggen ett i taget under omrörning. Rör ihop allt med slickepott, inte visp, till en jämn smet.
Kläm fast bakplåtspapper i botten på en rund springform, 24 cm i diameter, och pensla kanterna med smör eller olja. Häll i smeten i formen och strö över grovhackad daim.

Grädda mitt i ugnen i 170° i ca 25 minuter.
Kakan ska vara kladdig i mitten men ej rinnande.

Daim är en av de produkter som enligt Marabou själva är helt glutenfri. Utöver Daim är en till av deras produkter garanterat glutenfria: Noblesse. I ett mail jag fått av Marabou stod även Toblerone (orginal) med på listan över glutenfri Choklad men nu tycks jag inte få fram den på deras hemsida.

Smaklig måltid!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar